In gesprek met Pam van den Pol (fonQ)

In aanloop naar de Klantcontact Quiz in oktober posten wij op onze social media kanalen wekelijks een korte video van één van de deelnemers. De afgelopen weken zijn ABN-AMRO, bol.com en Eneco al voorbij gekomen. Deze week is het de beurt aan fonQ. Deze webwinkel wist op 25 maart 2021 maar liefst twee Shopping Awards binnen te halen, namelijk die van Beste Webwinkel 2021 én GOUD in de categorie Wonen – huis & tuin! Wij zijn in gesprek gegaan met Pam van den Pol (teamleider Klantenserviceprocessen) om erachter te komen wat haar drijfveren zijn om mee te doen met de Klantcontact Quiz.

Hoe lang ben je binnen je loopbaan al actief in klantcontact en wat vind je zo leuk/boeiend hieraan?

Ik ben op mijn 12e begonnen in de horeca. Daar heb je altijd klantcontact. Hier leer je veel van en bouw je mensenkennis op. Ook heb ik verschillende stages als Eventmanager Trainee gedaan in het buitenland (Ibiza en Nieuw-Zeeland), waarbij ik ook continu bezig was met klantcontact. fonQ is een jong bedrijf, waar iedereen wil groeien, resultaat behalen en helpen. Dat motiveert en past precies bij mij.

Hoe en wanneer ben je bij fonQ terecht gekomen en wat heb je hiervoor gedaan?

Ik ben in oktober via YoungCapital bij fonQ begonnen. Begin februari werd ik overgenomen door fonQ zelf. Drie dagen daarna werd ik teamleider Klantenserviceprocessen en dit doe ik nu met veel plezier.

In welke landen is fonQ tegenwoordig nog actief (in 2019 was dat bijvoorbeeld nog NL-DU-FR-BE) en merk je verschil in landencultuur v.w.b. klantcontact?

Ja, dat klopt. Zoals Jeremiah Albinus in een interview met Twinkle eerder dit jaar al aangaf zijn we ons meer en meer gaan specialiseren (vernauwen van aanbod), zijn we gestopt met de verkoop op marketplaces en hebben wij ons steeds verder terug getrokken uit het buitenland. fonQ is momenteel alleen actief in Nederland en België. Qua verschil in landencultuur merken we alleen dat wij Nederlanders wat directer zijn. Dit is geen minpunt, het valt enkel op. Belgen hebben wat meer begrip voor de situatie en zijn rustiger.

Wanneer hoorde je voor het eerst van de Klantcontact Quiz?

Eerder deze maand hoorde ik van deze quiz. Een collega van ons heeft ons opgegeven zonder dat wij hier weet van hadden en voor we het wisten werden we door Eneco genomineerd om mee te doen met de video-estafette en werd ik gevraagd voor dit interview. Hahaha!

Wat vind je het allerleukste aan de Klantcontact Quiz en waarom heb je besloten om mee te doen met/aan dit kennisevent?

Een collega van ons had ons aangemeld als deelnemers, dus die uitdaging gaan wij als team zeker aan. Daarbij speelt, zoals veel bedrijven ook ervaren, dat de klantenservice altijd een trede lager staat aangeschreven dan andere afdelingen. Door mee te doen met dit event willen we de populariteit, kennis en kwaliteit van onze afdeling in de spotlight zetten. En uiteraard zou een derde Award dit jaar wel heel erg tof zijn, hahaha!

Met hoeveel medewerkers/teams gaan jullie meedoen?

Dat gaan wij binnenkort binnen het team bespreken.

Wat hoop je te bereiken met de deelname aan de Klantcontact Quiz?

Bij fonQ draait het om initiatief, resultaat en helpen van anderen. Met onze deelname aan de Klantcontact Quiz willen we graag laten zien dat deze kernwaarden erg belangrijk zijn voor onze fonQelende afdeling.

Op welke manier kan de Klantcontact Quiz bijdragen aan de doelstellingen van jullie organisatie?

We nemen het initiatief om mee te doen (deelname) en behalen naar verwachting resultaat in de quiz. Daarnaast kunnen onze mensen, maar ook andere bedrijven, helpen om de afdeling klantcontact nog populairder te maken.

De volgende keer… 

Een woord van dank aan Pam voor het beantwoorden van deze vragen. Het voltallige team van de Klantcontact Quiz wenst fonQ uiteraard heel veel succes! Welk bedrijf zal volgende week aan de beurt zijn? Check onze socials en kom regelmatig even terug naar onze website om daarover en meer geïnformeerd te blijven.