Interview: Ankie Straathof van de Bijenkorf

In aanloop naar de Klantcontact Quiz op 16 september a.s. organiseren we verschillende activiteiten om de deelnemers zoveel mogelijk te betrekken bij de voorbereidingen en programma van het (kennis)event. Van posters, video’s, online updates, pre-quizzen en nu ook interviews met de betrokkenen deelnemers. In de reeks van interviews die komen hebben we Ankie Straathof, Manager Customer Care & Sales bereid gevonden om de spits af te bijten. Hieronder tref je haar verhaal en toelichting waarom Ankie en de Bijenkorf meedoen aan de Klantcontact Quiz!

Wij wensen je veel leesplezier!

Vriendelijke groet,
Team Klantcontact Quiz

Het interview:

Hoe lang ben je binnen je loopbaan al actief in klantcontact?
Oeffff al weer 25 jaar.

Wat vind je het allerleukste aan het werken in het klantcontact?
Het mooiste aan ons vak is dat we door de ogen van de klant het bedrijf leren kennen in alle schoonheid en in alle fouten. Wat ik persoonlijk het leukste vind naast de mensen is de dynamiek en de snelle ontwikkeling van het klantcontactcenter in dienstverlening, technologie, in de rol binnen de organisatie om de customer experience te verbeteren.

Wanneer hoorde je voor het eerst van de Klantcontact quiz (en via welk kanaal)?
Ik? .. Ik wist al heel snel dat er een Klantcontact Quiz zou komen, de organisator benaderde mij met de vraag of ik mee wilde helpen!

Wat vind je het allerleukste aan de Klantcontact Quiz? Of anders: waarom heb je besloten om mee te doen met/aan dit kennisevent
Het is toch ongelofelijk leuk om met elkaar te battlen om de titel van slimste klantcontact organisatie of slimste klantcontact medewerker. Alleen daarom al ben ik blij dat ons team mee doet. De wereld doet altijd zo negatief over dit mooie vak, dat vind ik echt heel erg. Dit is een vak en om dit te kunnen moet je heel wat in je mars hebben. Ik heb diep respect voor mijn kanjers en alle andere toppers in deze branche. Ik hoop dat we hiermee twee dingen bereiken 1) saamhorigheid en 2) trots op ons vakmanschap.

Op welke manier kan de Klantact Quiz bijdragen aan de doelstellingen van jouw organisatie?
Onze missie is om het meest inspirerende, verrassende en creatieve warenhuis te zijn, waar iedereen bijzonder is. Iedereen impliceert onze klanten én ook onze medewerkers. Dat betekent voor mij, dat ieder teamlid bijzonder is, talenten heeft en de ruimte heeft om zich te ontwikkelen tot vakvrouw/vakman. Dan is naast dat deze quiz gewoon een kadootje is en fun, dit ook het moment om te stralen en ongetwijfeld ook om te leren. Een mooiere match is er niet.

Als er iets is wat me stoort aan ons mooie vak dan is het dat onze professionals en onze branche al vele jaren vergruisd worden door de media. Het beeld wat geschetst wordt doet geen eer aan de mensen die met zoveel passie en vakmanschap werken. Natuurlijk maken we fouten, doen we soms dingen niet goed naar de klant. Dat is natuurlijk niet goed, maar waar gewerkt wordt vallen spaanders. Alleen het gevoel wat geschetst wordt is geen realistische weergave van onze branche, ons vak.

Slotwoord
We mogen oprecht trots zijn op ons vak. In 20 jaar tijd heeft het zich van een onontwikkeld kindje ontplooid tot een professional waarbij passie voor de klant en high technology hand in hand gaan. Waar het een costcenter was, die men het liefst in de kelder verborg, staat het nu aan de voorkant van de organisatie en heeft het een centrale rol in customer experience-management. De afdeling die door de ogen van de klant de pijnpunten in de journey bloot kan leggen. Inzichten gedreven door de kracht van data en de stem van de klant.

In deze laatste rare maanden hebben we onze rol mijns inziens nog meer bewezen. Onze mensen zijn onmisbaar. Hun kracht en rol is essentieel binnen het bedrijf.  Zij kunnen in moeilijke tijden klanten kunnen steunen, het merk vermenselijken en zorgen voor die binding met het merk. Naast professionaliteit maken binding en menselijkheid ons vak. We mogen daar trots zijn!!

Dat is de ware reden waarom ik ook zo enthousiast ben over dit initiatief van de Klantcontact Quiz. Dit online evenement heeft de kracht om vele duizenden toppers te verbinden in één moment, om de wereld te tonen dat we professionals zijn die met trots werken in het Klantcontact. Een uniek moment, nimmer eerder hebben 100 bedrijven met een paar duizend vakspecialisten op 1 dag gebattled om de titel slimste medewerker, slimste bedrijf. We gaan er gewoon een feest van maken! Ik hoop dat we vele duizenden trotse vakspecialisten zien in deze battle.

Wat mij betreft een supergoed initiatief en ik ben enorm blij dat ik daaraan mag helpen. Natuurlijk ben ik ook heel blij dat mijn team deBijenkorf-VANAD meedoet aan de KlantContact Quiz. Het wordt nog een lastige strijd denk ik met alle deelnemende partijen, maar winnen of niet, het wordt zeker fun!